Journalistik og kreativ skrivning

Samfund, engagement, litteratur


Du har mulighed for at følge Journalistik & kreativ skrivning i et halv- eller helårigt forløb. 

Spændende journalistik er ofte fortællende. Spændende litteratur er ofte journalistisk. På denne linje arbejder vi kreativt med journalistikken og litteraturen, og vi boltrer os i de genrer, der slår bro fra det ene til det andet. Du kommer til at skrive essays, klummer, kronikker og kommentarer, og du bliver trænet i at skrive skønlitterært – men du stifter også bekendtskab med de klassiske journalistiske dyder: at gå efter nyhed og konflikt in all fairness.  Og så kommer du til at møde nogle af Danmarks bedste forfattere og journalister samt ikke mindst: alle tænkelige krydsninger af de to racer!

De bærende fag er Kreativ skrivningLitteratur og essayistik og Journalistik.
 

KREativ skrivning

KREATIV SKRIVNING er et fag, der handler om at finde dit eget sprog. Du kan udfolde dig i alle typer skønlitterære genrer. Her kan du eksperimentere og digte – og her er et forum for at undersøge, fordybe dig i, lytte til og diskutere de tekster der skrives.

Du kan arbejde på længere tekster over et stykke tid – og du kan skrive mange forskellige kortere tekster.

Hovedsagen er at du prøver kræfter og gør erfaringer med, hvad det vil sige i praksis at bruge sproget til at skabe tekster med udtryk, væsentlighed og atmosfære.

Alle deltagere læser de andres tekster og diskuterer dem på kryds og tværs. Det gælder om at udvikle dine evner til at samtale og formulere dig om både form og indholdsmæssige aspekter af det læste.

Samtalerne kan handle om komposition, form, genre – om alle sprogets detaljer – og om problemstillinger, der beskrives i teksterne – det være sig psykologiske, samfundsmæssige eller filosofiske … fortsæt selv!

Til slut bidrager du med dit eget manuskript til en bog, vi samler og trykker. Undervejs får du mulighed for at øve dig på oplæsning og evt. optræde for et publikum.

LITTERATUR OG Essayistik

I dette fag opsøger vi alle de steder hvor skønlitteratur og dokumentarisme brydes. Vi skal læse og diskutere litterær journalistik og journalistisk litteratur og vi skal øve os i at skrive om de tekster vi læser. Du bliver både udfordret og underholdt, og hvis du har en litteraturkritiker i maven, er der rig mulighed for at den kan folde sig ud.

Vi gennemgår en række kortere forløb med fokus på et tema, et motiv eller en genre. Inden for emner som rejselitteraturessayistikautofiktion/selvfremstilling eller byrum vil vi undersøge, hvordan litteraturens former kan gøre os kloge på virkeligheden og samfundet. Vi læser de store værker fra den litterære journalistik, både nye og gamle, men vi kaster også blikket på nogle af litteraturhistoriens store kanoner for at blive klogere på, hvordan de presser sproget i nye retninger.

I et essayforløb kan vi f.eks. både læse Michel de Montaigne, Karl Ove Knausgård og Lena Dunham, mens vi i et forløb om byen kan læse Walter Benjamin og Charles Baudelaire den ene gang og en anden gang invitere journalisterne bag Rantzausgades ultralokale avis, Rabarberbladet, forbi. Igen og igen vil vi vende tilbage til disse spørgsmål: hvordan bruger teksterne det skrivende jeg? Hvorfor er nogle bøger umulige at lægge fra sig – og hvordan låner journalistikken fra disse teknikker når der skal fortælles historier fra virkeligheden? Og hvor går grænsen mellem den subjektive og den objektive genfortælling af et virkeligt forløb?

Vi skal naturligvis dyrke de store forfattere, der også er journalister, som Johannes V. Jensen og Herman Bang, og vi vil løbende invitere nulevende forfattere af rejselitteratur, essays og autofiktion på besøg i undervisningen, som veksler mellem nærlæsning, forfatterbesøg, skriveøvelser og ekskursioner ud i byen. Vi læser de fleste tekster i uddrag, men det er målet at vi i løbet af efteråret læser 1-2 længere værker i fællesskab – det kunne f.eks. være Truman Capotes In Cold Blood, Bruce Chatwins Songlines eller første bind af Knausgårds Min Kamp – og som elev kan du også komme med forslag til, hvad vi skal læse.
 

journalistik 

Journalistik er faget, hvor vi tager et 360 graders blik på journalistikken i alle dens former, farver og afskygninger – og med al dens potentiale og alle dens udfordringer. 

Faget bygger på tre søjler:

Journalistikken som håndværk: Hvad er journalistik og hvordan adskiller den sig fra en skoleopgave, en forskningsartikel, en bog? Hvilke genrer er der? Hvordan idéudvikler, brainstormer og vinkler vi? Hvad er research? Hvad er dokumentation? Hvorfor kan man aldrig tale om objektivitet – men om saglighed? Hvordan arbejder vi med kilder? Hvad er kildekritik?

Det journalistiske laboratorium: Hands-on! I elever skal formidle journalistik i den form, I ønsker. Vi skal nok sørge for, at I bliver klædt på, holdt i hånden, men også sluppet på de helt rigtige tidspunkter. Der er muligheder for at arbejde med print, web, mo-jo, levende billeder, lyd…

Journalistikken i samfundet: Hvordan er forholdet mellem presse, politikere, spindoktorer og forbrugere? Hvad betyder det for kvaliteten af journalistikken, at færre journalister skal formidle mere til flere platforme? Er der stadig tale om pressen som den fjerde statsmagt? Og hvad betyder DET egentlig? Er pressen en vagthund? En jagthund? En skødehund? Hvem bestemmer i – og over – medierne? Og hvad er det med den etik? Og det pressenævn?

Ud af huset med jer – ind i huset med kapaciteterne

Linjen vil indeholde ture ud af huset til DR Byen, Borgen, Københavns Rådhus, store og små mediehuse, journalistiske ildsjæle, forfattere m.fl.

Kapaciteter vil komme ind og fortælle om deres liv og virke. Vi vil bruge tid i vores biograf på de mange fantastiske programmer og film, der lavet om – og med – journalistik. 

Workshops: Undervejs i forløbet vil der være flere journalistiske workshop – og også nogle, der går på tværs af linjens tre bærende fag. Der vil blandt meget andet være en podcast-workshop med journalist og tilrettelægger Freia Mosberg Dam. Der vil være et seminar om reportager, rejsebreve og dokumentarisme. Og der vil være flere forskellige konkrete projekter med eksterne aktører, blandt andet journalister og forfattere.

Hvis du vil søge ind på et journaliststudium får du ikke en bedre forberedelse.

Undervisere

Du kommer til at møde en række spændende gæsteundervisere og foredragsholdere. Den daglige undervisning står Bjørn Bredal og Simon Ankjærgaard for.

BJØRN BREDAL
Johan Borups Højskoles forstander, journalist, forfatter og tidligere redaktør på Gyldendal, Weekendavisen og Politiken, hvor han stadig er fast skribent. Cand.mag. i fransk og musik med videreuddannelse i Paris (politisk videnskab) og Oxford (journalistik). 

Bjørn elsker at cykle på sin gule racercykel, svømme i den kolde kanal og høre P4 Jazz. 

SIMON KRATHOLM ANKJÆRGAARD
Simon har arbejdet som journalist siden slutningen af 1980’erne og har blandt meget andet været journalist, redaktionssekretær og redaktør i Berlingske Media og på magasiner som Hus Forbi og Illegal Magasin. Han har fået Berlingskes Gyldne Rose for årets feature og Ugeavisernes Årspris. Som forfatter har han blandt andet skrevet to bøger om henholdsvis borderline og en af de sidste excentriske mangemillionærer i Spies-klassen, samt udgivet en single hos Zetland om de tusindvis af rumænere, der kommer til København og ender på gaden. Han har arbejdet som freelancer siden 2013, særligt indenfor socialpolitik og udviklingspolitik. Disse fokusområder har ført ham rundt i gademiljøer i hele landet, samt til Afrika af flere omgange. Han har et finmasket netværk – fra herbergerne i København og til Christiansborg – som han bruger aktivt, når han underviser.  Ved siden af undervisningen rejser han landet rundt med foredrag om borderline og fortællinger om den kolde krig som en del af #letssavetheworld-debatturnéen sammen med instruktør Peter Anthony og producer Jakob Staberg. Læs mere om Simon HER


Du får masser af praktisk træning, for linjen er redaktion for skolens avis ’BORÅB’.

MØD EMMA FRA JOURNALISTIK & KREATIV SKRIVNING - VÅR 2017