//Forsideillustration: Olga Liva Bruun.

//Forsideillustration: Olga Liva Bruun.

Nye og etablerede nordiske stemmer mødtes i København d. 10 september, da vi her på Borups Højskole, sammen med Atlas Magasin, inviterede til en aften med nordisk litteratur i højskolens smukke rammer ved Frederiksholms Kanal.

Vi havde besøg af en af Islands største nulevende litterære stemmer, Einar Már Guðmundsson, som er forfatter til både romaner og digte. I 2012 modtog han Det Svenske Akademis Nordiske Pris – også kendt som den lille Nobel-pris. 

Den svenske forfatter, journalist og feministiske debattør Karolina Ramqvist (SE),  udkom på dansk tidligere i år, med DEN HVIDE BY, som hun modtog P.O. Enqvists Pris for. Hun mødtes i samtale med Mette Moestrup (DK). Mette er en af de mest politisk markante stemmer i sin litterære generation. Hun er en aktiv del af det tværnordiske litteraturmiljø og er tilknyttet underviser bl.a. på forfatteruddannelsen Litterär Gestaltning i Göteborg og Skrivekunstakademiet i Bergen. Senest er udkommet digtsamlingen DØ, LØGN, DØ (2012) og fællesværket FRIT FLET (2014) med Naja Marie Aidt og Line Knutzon.

 Vi havde også besøg af digter og kritiker Athena Farrokhzad (SE). Hendes debut VITSVIT udkom på dansk i 2014 til store anmelderroser. I det nyudgivne værk TRADO (2016). Aftenen sluttede med en koncert af den hypede sangsmed og ordkunstner Bisse (DK), AKA Thorbjørn Radisch, som er en af de mest spændende nye sangskrivere på den danske musikscene. 

Karolina Ramqvist | Einar Már Gudmundsson |  Mette Moestrup  |    Athena Farrokhzad     |               Bisse               |      Johan Borup      | 

Karolina Ramqvist Einar Már Gudmundsson |  Mette Moestrup  |    Athena Farrokhzad     |               Bisse               |      Johan Borup      

REPORTAGE

Magasinet VINK Kbh (http://www.vinkkbh.dk/) gæstede også festivalen, og det er der kommet en reportage ud af, som du kan læse her:

BRYSTMÆLK OG ANDRE NORDISKE FORTÆLLINGER

Af: Emma Marie Bruun

Klokken 16 en solrig lørdag samles en flok nordboere i den sydlige del af norden – København. Lokaliteten er nærmere bestemt Frederiksholms Kanal, hvor Borups Højskole hører til. Højskolen har i samarbejde med det journalistiske samtidsmagasin ATLAS inviteret til litteraturfestivalen ORD I NORD, hvor en række nordiske forfattere, kritikere og en enkelt musiker er budt indenfor til at performe, læse og samtale. 

Der er én enkelt scene, og programmet er lagt sådan, at man som deltager ikke misser noget. Selv spisepausen er tænkt ind i programmet. Med andre ord er det en overskuelig oplevelse sammenlignet med diverse andre litteraturarrangementer og festivaler – for dem er der efterhånden rigtig mange af. Men hvordan adskiller ORD I NORD sig fra andre kultur- og litteraturfestivaler? Og giver det mening at tale om en nordisk identitet, eller er det netop bare vores sprog, der minder lidt om hinanden?

Spørger man projektleder af ORD I NORD, litteraturredaktør på ATLAS og underviser på Borups Højskole, Elisabeth Skou Pedersen, hvad der samler de indbudte kunstnere til festivalen, lyder svaret: “De optrædende på festivalen er blandt de allerstørste litterære talenter i norden lige nu – lige fra den store islandske forfatter Einar Már Gudmundsson til den hypede danske sangskriver Bisse. Og så er de alle politisk engagerede stemmer, der bruger litteraturen til at belyse samfund, politik og identitet gennem fokus på f.eks. feminisme, integration og økonomisk krise.”

Foto: Ellen Lindqvist

Foto: Ellen Lindqvist

Hvad ORD I NORD senere vil vise, er, at vi i de nordiske lande – i hvert fald set gennem litteraturen – er bundet sammen af andet end en fælles sprogstamme, som Elisabeth Skou Pedersen også nævner. Det er emner som brystmælk og amning, familie, intimiteten i det hjemlige som en politisk zone, kunsten at oversætte, oplevelsen af søsterskab på trods af forskellige modersmål, glæden ved den store fortælling for fortællingens skyld og sange om kærlighed og vores moderne og teknologiske verdens deroute, billedliggjort ved menneskeheden, der kører ud over en skrænt på en Segway, som de optrædende til ORD I NORD kommer omkring.

Den danske forfatter Mette Moestrup og den svenske forfatter og journalist Karolina Ramqvist åbner festivalen med en samtale, der forener Norden i en fælles front med benene solidt placeret i en flod af modermælk. Her er de klar til at bekæmpe de nordiske landes fælles udfordringer, med ord og fortællinger. Brystmælken er en fælles reference for de to forfattere, der begge har skrevet bøger, hvor netop brystmælk og amning spiller en stor rolle. De advokerer begge for, at amning er en fællesmenneskelig erfaring, der ikke kun tilhører kvinden. Det er et vigtigt og ikke mindst underbelyst emne, som den nordiske litteratur selvfølgelig må beskæftige sig med.

Under Mette Moestrup og Karolina Ramqvists samtale, træder en kvinde med kruset hår flyvende omkring sig og sorte Dr. Martens støvler ind i salen. Det er aftenens næste gæst, der er ankommet med tog fra Sverige. Athena Forrokhzad hedder hun. Foruden at være kendt herhjemme i Danmark for at have kritiseret Yahya Hassan, har hun udgivet en digtsamling og udkommer med en ny bog, Trado, inden længe. Hun sætter sig på bagerste række, alt imens samtalen på scenen udvikler sig, og det bliver klart, at de to kvinder kæmper imod nogle af de samme forestillinger og fordomme. Blandt andet idéen om at den kvindelige forfatter skriver om sit eget liv, mens den mandlige forfatter skriver om vores alles liv. Derfor bliver pointen, at amning er en menneskelig erfaring, så uhyre vigtig for Ramquist og Moestrup. For med dén understreger de, at kvindelige forfattere godt kan skrive bøger om modermælk og amning, uden at det bliver ’kvindelitteratur’ – det er litteratur. Mette Moestrup forklarer, hvordan hun i sin litteratur bruger amningsom et billede på, at “ile til/hen imod noget”. Amning bliver et billede på en kropslig tilskyndelse – noget der kommer før tanke og moral, noget andet. I en svensk kontekst, er amning et meget romantiseret emne, og det er dét, som Karolina Ramqvist skriver sig op imod. Mette Moestrup fortæller, at hun desuden har gennemskuet publikum, der overvejende består af danskere. Hun mener, at vi langt fra har forstået alt, hvad svenske Karolina Ramquist har sagt. Undertegnede kan ikke sige sig fra at have smilet lidt forlegent over Mette Moestrups skarpe falkeblik. Athena Farrohkzad sender en kort latter ud i salen en plads længere henne. Mette Moestrup sender os videre i programmet med en opfordring om at læse mere på svensk og norsk.

Da Athena Farrokhzad tager plads på scenen efter en lille pause, er det sammen med Kamilla Löfström, der er litteraturanmelder hos Dagbladet Information. Athena Farrokhzad fortæller os om sit samarbejde med den rumænske forfatter Svetlana Cârstean. Cârstean og Farrokhzad mødte hinanden på et oversætterkursus i Sverige. De blev parret op og skulle oversætte hinandens tekster – men ingen af dem kunne den andens sprog. En sjov opgave. Eller umulig. På trods af denne tilsyneladende uoverkommelige forhindring mødte de hinanden i et tredje sprog, det franske, som siden da har været deres arbejdssprog. For de to kvinder har efterfølgende oversat hinandens bøger, fra rumænsk til svensk og omvendt. Den bog som Athena Farrokhzad læser op af, er faktisk også et produkt af makkerparrets samarbejde og nyfundne søsterskab. Bogen består egentlig af tre bøger. Den ene er skrevet af Farrokhzad, den anden er skrevet af Cârstean, og den tredje bog er skrevet i fællesskab – Farrokhzad kalder det et slags essay. Det samlede værk har de kaldt Trado. Det er en latinsk sprogstamme, og ud fra den dannes både betydningen ’at oversætte’ og ’at forråde’. Trado kredser netop om den dobbelthed, fortæller Athena Farrokhzad. Som en fin understregning af den svære disciplin at oversætte, læser Kamilla Löfström nu højt af sin oversættelse af Trado, der – som hun selv fremhæver – er midlertidig og forsøgende, bogen er nemlig ikke udkommet på dansk endnu.

Aftenens næste gæst, der også er festivalens eneste islænding, forfatteren Einar Már Gudmundsson stiller sig nu op på scenen. Han indtager salen med en sikker og insisterende recitation, først af et digt på islandsk og dernæst det samme stykke på dansk, så et nyt digt på dansk og afsluttende det samme på islandsk. Det gør han for at give os en forståelse for de fællestræk, som sprogene har. Hans arme tegner former og bevægelser, der understøtter digtenes betydninger og fortællinger, og han ønsker virkelig, at vi skal forstå. Forstå sammenhængen i ordene. Selvom det kan lyde utroligt, at det landevejsflade danske sprog på nogen måde minder om det krøllede og rullende islandske sprog, opdager vi den lørdag, at jo, det gør det.
Gudmundsson er ikke kun rullende på sit modersmål, han ruller også igennem det danske sprog, da han fortæller om sin nye roman Hundedage. Han ruller så meget, at man fornemmer, at den fabulerende fortælling aldrig vil stoppe, hvis ikke det var fordi, denne aften er skemalagt og programsat.

Foto: Ellen Lindqvist

Foto: Ellen Lindqvist

Festivalen ORD I NORD undersøger gennem samtaler, højtlæsning og performances, hvad nordisk litteratur er, og hvad den kan fortælle os om en mulig samlende nordisk identitet. Hvis nordisk litteratur er en samtale med en rumænsk forfatter udarbejdet på fransk med en latinsk titel, hvordan definerer vi så norden, og hvad karakteriserer vores litterære fællesskab? Hos Farrokhzad synes det at være åbningen mod andre sprog og erfaringer, som fremstår særlig nordisk – væk er den geografiske skillelinje og de nordiske sprogs ligheder og genkendeligheder, som ellers var Einar Már Gudmundssons svar på det fælles nordiske. Pointen må være, at den nordiske litteratur netop rummer begge dele. Projektleder af festivalen, Elisabeth Skou Pedersen, kommer med denne indskydelse:  “Et nordisk litterært fællesskab skal ikke lukke sig om sig selv – tværtimod: vi skal deltage aktivt i den internationale debat om litteratur, og jo bedre vi bliver til at tale sammen, jo stærkere står vi også over for den europæiske og globale omverden, som vi er lige så meget en del af.”.

Det er nu en mørkere septemberaften, der omgiver Borups Højskole og de fremmødte nordboere. Lyset i salen er også dæmpet, kun enkelte spotlights er tændte og rettet mod gulvet foran stolerækkerne. I midten står en mand. Hans skjorte er let åben, og en funklende halskæde af mangefarvede sten på hans bryst fanger blikkene. Den skinner om kap med et glitrende armbånd og to insisterende øjne. Det er den danske musiker Bisse, der indtager scenen. Manden med så mange fortællinger og ord, at man næppe vil kunne skrive noget meningsfuldt om det senere. Man oplever det bare. En moderne skjald, der underholder nordboerne. En slags spåkone, der forudsiger og prædiker om vores moderne verdens undergang (det sker på en Segway). En trubadur, der synger sange om kærlighed og knuser hjerter. En rapper, der helt a cappella og elegant fletter levende fortællinger sammen ud af stilhedens ingenting. Det hele passer, ogalligevel dækker det ikke Bisse som poet, sangskriver, musiker og performer. I denne kontekst bliver Bisses ord dog det mest fremtrædende træk ved ham. Hans sprog. Det danske sprog. Måske det nordiske.

Nu er det blevet sen lørdag aften, og nordboerne samles i grupper for at traske hjemad. Den lille litteraturfestival ORD I NORD har sunget sit sidste kvad for i år med Bisse i front. Men den har også skabt en ny fortælling, der måske ikke er helt ny, men så i hvert fald er en fortsættelse på den store fortælling om Norden. En fortælling, der nok vil fortsætte med at udvikle sig i fremtiden. Nye vers og nye kapitler vil opstå. ORD I NORD fortalte om Norden, som vi ser den igennem udvalgte litterære stemmer og skabte rum for samtalen. Elisabeth Skou Pedersen får de sidste ord i historien om ORD I NORD, hvor hun fortæller, hvorfor den litterære samtale mellem de nordiske lande er så vigtig: “Vi i norden har en fælles historie, en fælles kultur og nærmest også et fælles sprog. Hver især er vi ret små, men i fællesskab kan vi føre en større og måske også mere visionær samtale. Samtidig er vi også forskellige, og det kommer f.eks. til udtryk i litteraturen, der jo også afspejler den politiske debat og samfundets udvikling – vi er som søskende, der kan være med til at forme og udfordre hinanden.”

 

                                                                                                                                                                  Arrangementet blev støttet af Statens Kunstfond.

Posted
AuthorSara Amrani

Eleverne på Teater og Scenekunst linjen var torsdag d. 26 august med til at åbne Chart Art Fair på Charlottenborg, med performancekunstner Tatsumi Orimoto, i hans performance 'bread man'.

 

 

 

 

 

 

 

 

TATSUMI ORIMOTO: BREAD MAN

Renowned Japanese performance artist Tatsumi Orimoto will present Bread Man, a work he has performed around the world since 1991. With loaves of bread wrapped around his head obscuring his face, Orimoto walks around a public space and greets people he meets, inviting them to engage in the absurd humorous actions. What matters above all is the effect he has on the people he encounters.

The work is presented in collaboration with KØS, Denmark’s only museum dedicated to art in public spaces, where Orimoto is currently part of group show, In your heart I In your city, which runs until September 4, 2016. Bread Man is part of a two day Orimoto Festival at KØS, where the artist will also presents 50 GRANDMAMAs, for which he will invite 50 grandmothers to share a meal in the square in front of KØS. Orimoto (b. 1946) is currently based in Kawasaki, Japan.

Posted
AuthorSara Amrani

Debatten om brugen af ’N-ordet’ er igen blevet aktuel, efter Dansk Folkepartis Søren Espersen tog ordet i sin mund i forbindelse med kritik af partiets nyeste billedekampagne.

På fredagens morgensamling satte Mary Consolata Namagambe - som er stifter af kampagnen »N-ordet, der gør ondt« - perspektiv på debatten. 

Mary er en del af Humanity in Actions sommerakademi, som vi i disse uger har fornøjelsen af at have i huset. 


Berlingske bragte i mandags interviewet ’ Hell no, NEJ, og en hel masse !!!: »Vi vil ikke kaldes negre«, med Mary, som har startet hendes kampagne efter en undersøgelse Metroxpress lavede blandt danskerne, hvor 25% svarer de bruger ordet ’neger’ når de omtaler en person af afrikansk afstamning. 

Som oftest debatteres ordet af folk som det ikke rammer, i stedet for folk der rent faktisk mærker ordet på egen hud. Problematikken i dette er at brugen af ordet fortsættes idet at ingen forstår hvor megen skade ordet forårsager.

"N-ordet der gør ondt" er en kampagne der har til formål at bringe og dele de uhørte stemmer i vores samfund frem der beretter den nøgne og ægte sandhed om hvordan ordet har påvirket deres liv. Formålet er at bringe denne oversete gruppe af mennesker frem således at vores samfund kan forstå yderligt at dette ord ikke hører hjemme nogen steder.

Siden for kampagnen er politisk neutral og fungerer som et åbent forum hvor man kan udtrykke sig, se 'N-ordet der gør ondt's FACEBOOK side HER

 

Posted
AuthorSara Amrani

Stort tillykke til vores to elever Christian Skjødt og Cecilia Mervig fra Visuel Kommunikation, der er kommet ind på Kreativ Kommunikation på Danmarks Journalisthøjskole.

Også stort tillykke til tidligere Musik elever Josefin Stacy og Judith Stocks der er kommet ind på hhv. Kungliga Musikhögskolan og Komposition på Rytmisk Musikkonservatorium.

Vi glæder os meget til at følge Jer!

 

 

Posted
AuthorSara Amrani

Julie Hein Sass bliver leder af linjen ”Sport og event” på Borups Højskole. Hun er uddannet i idræt fra Københavns Universitet, hun træner fodboldpiger, og hun har løbet marathon i Palæstina to gange.
 




Læs mere om Sport & Event linjen, og Julie HER

  BLIV UDFORDRET AF JULIE

Posted
AuthorSara Amrani

Den litterære journalistik er i fokus på ny linje fra efteråret.

Til efteråret begynder første hold på den nyoprettede linje for Journalistik og Kreativ Skrivning, hvor Borups Højskole sætter fokus på litterær journalistik. Det sker i samarbejde med netmagasinet ATLAS, som står for undervisningen i faget verdenslitteratur, hvor eleverne læser alt i krydsfeltet mellem skønlitterære og dokumentariske tekster: fra Johannes V. Jensen til Karl Ove Knausgård, fra essays til autofiktion.

Samtidsmagasinet ATLAS blev grundlagt i 2010 og dækker i dag både samfund og kultur i essays, reportager og features. Herhjemme har ATLAS markeret sig som frontløber på den litterære journalistik med inspiration fra store amerikanske magasiner som The New Yorker og The Atlantic.

Underviser i faget bliver litteraturredaktør og skribent på ATLAS Elisabeth Skou Pedersen, der i foråret forsvarer sin ph.d. i litteraturhistorie og desuden har været redaktør for Litteraturmagasinet Standart i en årrække. Som journalist har hun bidraget til bl.a. Magasinet KBH, Information og Vagant.

Læs mere om linjen Journalistik og Kreativ Skrivning HER

Læs mere om ATLAS HER

 

 

Posted
AuthorSara Amrani

Fredag d. 13 maj, inviterede vores venner og samarbejdspartnere hos CPH:DOXs nye medieplatform Everyday til film og fest på Borups Højskole, med verdenspremiere på 'EASY' - en Fuckumentary af Theo Bat Schandorff. Dette var også fejringen af Everyday har fået nyt udseende og redaktør - vores dokumentarfilm underviser Frank Piasecki Poulsen.

Der var stående applaus i den fyldte sal, efterfulgt af Q&A med instruktøren, da filmen om det levende mysterie Kim Koch var slut.

Kim Koch elsker at DJ’e, men er aldrig rigtig slået igennem. Den familieejede smørrebrødsforretning gik nedenom og hjem, så Kim er arbejdsløs og har ikke nogen penge. For ikke at blive helt usynlig spiller han musik, ryger hash og filosoferer over livet med sin ven, Klaus.

Kim Koch tager den med ro og lader sig ikke stresse af, at han absolut intet mål i livet har. Men en dag få han alligevel et stort DJ-job, og pludselig åbner der sig nogle nye muligheder.

Helt i tråd med EASY’s tema forkælede Everyday med kolde guldøl, og smørrebrød og der blev festet og danset i gården, da filmens hovedperson, Kim Koch, indtog DJ-pulten. 

Du kan se filmen på Everyday: http://www.everydayproject.dk


Everyday x Borups HøjskolE

Dokumentarfilm eleverne her på Borups Højskole, udkommer på CPH:DOX Everyday med deres produktioner, som også kan ses på Everydays side. Læs mere om dokumentarfilm linjen HER

HOLD ØJE MED VORES FACEBOOKSIDE HVIS DU VIL MED TIL CPH:DOX EVERYDAYS NÆSTE FEST PÅ BORUPS HØJSKOLE!


Om CPH:DOX, Everyday

Everyday er en ny medieplatform udviklet af CPH:DOX med afsæt i virkeligheden og med videoer skabt af brugerne selv. Everyday inviterer alle fra hele landet til at være med i den åbne og digitale redaktion. Brugernes egne perspektiver sikrer alternative og aktuelle blik på samfundet, så Everyday bliver en ny offentlig stemme, der kan udfordre eksisterende medieplatforme.

Med din smartphone i hånden og dine holdninger og historier i fokus, giver Everyday dig mulighed for at udvikle dine evner som videofortæller og gøre dine historier til en del af vores fælles virkelighed.

Posted
AuthorSara Amrani

My Own Boss er et fag på Borups Højskole, skabt af kunstner Anika Lori. Faget samler en gruppe elever, der sammen tager ud og besøger forskellige individer – både dem, der er gået skolevejen, men også de autodidakte, der er selvlærte, eller som på anden vis har nået deres personlige mål. Formålet er, at høre deres historie fra barndom til nu, og at få indblik i deres vej til karrierelivet. Derudover var Anikas tanke, at hun skulle vise ikke bare én, men flere sandheder – netop at der er flere måder at opnå sine mål på. Rejsen slutter nemlig ikke, hvis det sker, at man ikke kommer ind på den “rigtige” skole. Det har flere af vores besøg også været bevis på, da vi har lagt øre til meget forskellige, men ikke mindst inspirerende historier. Faget har fået stor opbakning fra eleverne, hvilket ikke er overraskende, da det netop er denne form for “studievejledning”, der virker inspirerende, og sætter gang i tankerne. Faget giver også unik mulighed for at møde nogen individer, der har kæmpet for at opnå deres drøm, der som oftest har matchet vores personlige drømme. Disse inspirerende møder munder ud i en portfolio på vores hjemmeside, lavet af os elever. Dette er vores mulighed for at vise, at vi er vores egne bosser, og kun startskuddet til at blive det i den virkelige verden.

Se nyeste blog her:

https://moborups.wordpress.com/

Læs mere om faget her

Posted
AuthorJesper Sønderaas

Lørdag d. 30 april havde eleverne arrangeret en stor støttefest for Trampolinhuset. Trampolinhuset er et medborgerhus for flygtninge, asylansøgere og andre medborgere. Huset er et sted hvor man kan få et pusterum fra asylcentrene, og indgå i et stærkt fællesskab, på kryds og tværs af kulturelle forhold. Huset er fyldt med forskellige aktiviteter, undervisning, og man kan få juridisk rådgivning, formålet er at bryde den sociale isolation og meningsløshed mange flygtninge og asylansøgere oplever. Trampolinhuset er desværre lukningstruede, og derfor satte eleverne sig for at gøre hvad de kunne for at rejse penge til huset. 

Det var en fantastisk eftermiddag med musik af Tobias Trier, Channe Nussbaum, The Brazierlight in the Window, Al Agami, Cobra Commander og Yo means No, oplæsning af digter Morten Reimar og forfatter Sigrun Gudbransdottir. Abdel Mahmoud Aziz kom også forbi og fortalte om sin nye bog 'Hvor taler du flot dansk!' og signerede bøger. Imellem indslagene var der loppemarked, lodtrækning og auktion med kunst og couture doneret af designere, kunstnere og butikker. OG så var der 1000 donuts! 



Læs mere om Trampolinhuset her:
http://www.trampolinehouse.dk/




 

Posted
AuthorJesper Sønderaas

Onsdag d. 4 maj, var Politiken Live og Borups Højskole værter ved den folkelige lancering af Taksøe-rapporten som statsminister Lars Løkke Rasmussen har bestilt om dansk udenrigspolitik.

Publikum var inviteret med i debatten, da udredningens forfatter, ambassadør Peter Taksøe-Jensen, blev mødt af to unge debattører, Lawand Hiwa Namo og Gry Inger Reiter, som begge er optagede af lille Danmarks nye rolle i den store verden, men ikke er udenrigspolitiske eksperter

Posted
AuthorSara Amrani

Borups Højskole og CPH:DOX i partnerskab om ny dokumentarfilm linje

Efter mange år med film som fag, har Borups Højskole nu valgt at skærpe profilen og oprette en decideret dokumentarfilm linje. Det sker i samarbejde med CPH:DOX, den succesrige, internationale festival for dokumentarfilm.

CPH:DOXs nye initiativ Everyday bliver en central del af samarbejdet. Everyday er en brugergenereret medieplatform for dokumentariske fortællinger. Lederen af Everyday, dokumentarist Frank Piasecki Poulsen, bliver også leder af dokumentarfilmlinjen. På Everyday vil eleverne udkomme med deres produktioner.

Dansk dokumentarfilm befinder sig i sin guldalder, aldrig har danske dokumentarfilm vundet så megen international anerkendelse og priser. I de seneste 10 år har dansk dokumentarfilm været en meget markant stemme på den internationale scene, og i samme periode har CPH:DOX udviklet sig til at være en af verdens førende dokumentarfilm festivaller.

Johan Borups Højskole ligger i hjertet af København, hvilket giver unikke muligheder for at arbejde med alt det, som byen tilbyder. Under ledelse af Frank Piasecki Poulsen vil eleverne blive undervist af nogle af de dygtigste fra den danske dokumentarfilm branche.

Frank Piasecki Poulsen er uddannet dokumentarist fra Den Danske Filmskole og har blandt andet instrueret dokumentarfilmene Blod i Mobilen, Forførerens Fald og Guerilla Girl, samt DR2-serierne Frank ser rødt og Frank går efter magten. På Everyday skal Frank Pieasecki Poulsen lede den daglige redaktion, sikre nye og aktuelle temaer og fortællinger på platformen, samt udvikle og afholde workshops, så brugere fra hele Danmark kan få deres stemmer hørt og deres korte dokumentarfilm set på everydayproject.dk.

Direktør for CPH:DOX Tine Fischer udtaler:

»Det er klart, at skal man lave en dokumentarfilmlinje på en højskole, skal den ligge i en storby, hvor eleverne har mulighed for at gå ud og møde den bredeste vifte af forskellige virkeligheder. Dokumentarfilmgenren har en stærk tradition for at diskutere samfunds- politiske og sociale forhold, hvad enten det er i en personlig, poetisk eller agiterende form. I disse år er dokumentarfilmen som genrei en rivende udvikling. Vi ser hele tiden nye og overraskende bud på hvordan vi kan diskutere og forstå vores verden og samfund. CPH:DOX har været central i forhold til den udvikling, og med vores nyeste initiativ Everyday, som giver nye talenter en platform at udkomme på, er et samarbejde med højskolen helt oplagt. Jeg glæder mig meget til at kunne udvikle et stærkt og frugtbart partner- skab mellem højskolen og filmfestivalen«.

Forstander Bjørn Bredal udtaler:

»For en kreativ, nordisk byhøjskole som Borups er det en drøm at gå i partnerskab med CPH:DOX. Festivalens tårnhøje niveau, dens aktivisme og vilje til at påvirke samfundet flugter fuldstændig med højskolens idé om at gøre eleverne til kvalificerede aktører i det moderne samfund. Dokumentarfilm bliver et fag, hvor eleverne ligesom på alle skolens andre fag arbejder med at finde deres egen stemme, men samtidig vender sig ud mod fællesskabet og demokratiets store udfordringer. Linjen kommer til at leve i vores skønne palæ ved Frederiksholms Kanal, hvor vi har morgensamlinger, højskolesang, kvalitetskøkken og ikke mindst: vores egen lille biograf!«

Det første hold elever begynder den 14. august 2016. Linjen er åben for tilmelding nu på: http://www.borups.dk/dokumentarfilm/

Yderligere oplysninger:

Leder af dokumentarfilm linjen, Frank Piasecki Poulsen, tlf: 26 19 36 56, email: frank@cphdox.dk 

Forstander for Borups Højskole, Bjørn Bredal, tlf: 21 45 79 47, email: bb@borups.dk

Direktør for CPH:DOX, Tine Fischer, tlf: 31 31 10 37, email: tine@cphdox.dk

Posted
AuthorSara Amrani

Torsdage 16.30-17.45 (start 19. maj)

Det er sjovt at synge og især hvis man er mange der gør det sammen.

Som noget helt nyt tilbyder Borups Højskole kor for børn i alderen 6-9 år. 

Sjove, sørgmodige, hurtige, hæslige, langsomme, lalleglade sange skrevet til, for, af og med børn.

Koret bliver ledet af Lone Selmer, der til daglig underviser i sang og kor på højskolen. Lone er uddannet på Rytmisk Musikkonservatorium og arbejder i øjeblikket på sin første børneplade med egne sange.

PRAKTISK

Hvor:
Borups Højskole, Salen
Frederiksholms Kanal 24, 1220 København K

Det anbefales at have en lille snack med (frugt, juice, vand…) til kor pausen.

Hvornår:
Koret øver hver torsdag fra 16.30- 17.45 i skolens sal.
Første sæson starter torsdag d. 19. maj og slutter d. 23. juni med en lille koncert. Anden sæson starter efter sommerferien, datoerne bliver opdateret her på siden. 

Tilmelding:
For tilmelding brug formular i linket: TILMELDING

Yderligere oplysninger, kontakt Lone Selmer
tlf.: 26818434, e-mail: loneselmer@gmail.com

 

Posted
AuthorSara Amrani

Instrumentalister fra DR Symfoniorkesteret, mødtes igen søndag d. 10. april i salen på Borups Højskole, til en dejlig koncert på frivillig basis, for at lege med den musik de ikke så ofte får dyrket i DR.

Programmet for brunchkoncerten søndag d 10. april så således ud:
 

J.S.Bach - Partita Nr. 3 E-Dur for solo violin


Preludio - Alexander Butz

Loure - Julie Meile

Gavotte en Rondeaux - Per Friman

Menuet I - Marianne Bindel

Menuett II - Sabine Bretschneider

Bourée - Bodil Kuhlman

Gigue - Teresa Krahnert

 

Gabriel Fauré - Klaverkvartet op. 15 i c-mol
 

Allegro molto moderato

Scherzo, Allegro vivo

Adagio

Allegro molto

 

Anna Kirova - klaver, Katarzyna Wolniak - violin, Dmitri Golovanov - bratsch, Mihai Fagarasan – cello

 

Se fremtidige koncertdatoer m.m. på www.drkammermusik.dk
 

Hvis man kommer i god tid, serveres der kaffe/te i hallen inden koncerten (kr 10,-)

Posted
AuthorSara Amrani

Så er det atter tid til Borups Højskoles festlige event House of Performance og denne gang med Nordic Light som tema.

<><><>
HOUSE OF PERFOMANCE - NORDIC LIGHT
01.04.16
19.00 - 00.00

Så er det atter tid til Borups Højskoles festlige event House of Performance og denne gang med Nordic Light som tema. 
Døren vil stå åben. 

<><><>
AFTENENS PROGRAM

Kl 19.00 FOYEREN

Velkommen til Borups Højskoles House of Performance ‘Nordic Light’ med Borups Kor

<><><>
SALEN  
Performances 1. DEL
19.20 Teater : "Where is Ron?" 
19.40 Sangholdet : 5 nordiske sange
20.00 Koncert : Sangskriverne
20.15 Pause

Performances 2. DEL
21.10 Mixed Media : Silence of The Lamps #5
21.20 Dans : Moderne Hip Hop
21.25 8 Dokumentarfilm
22.00 Pause

Performances 3. DEL
22.30 Sammenspilsholdet : Koncert

<><><>
I pauserne er der mulighed for at se vores mange udstillinger og besøge vores 2 barer

DAGLIGSTUEN
20.30 Digtoplæsning : Skriveværkstedet
20.30 Udstilling : Maleri

HIMMELRUMMET
Udstilling: Next Step (Arkitektur, Foto og Visuel Identitet)

TRAPPEN
Udstilling : Tegning

FOYEREN
Udstillinger : Foto og Grafisk Design
Køb øl og vand i Baren

GÅRDEN & TERASSEN
Hæng ud og hør lidt musik

SPISESALEN
Stil den lille sult i Snackbaren

<><><>
Ved midnat ‘slukker vi lyset' og siger tak for i aften

Husk kontanter til Borups helt egen snackbar. 

Vi byder alle velkomne til en uforglemmelig og stemningfuld aften. Så kig forbi!

<><><>
Vi byder alle velkomne til en uforglemmelig og stemningfuld aften. Så kig forbi og se noget af alt det Borups Vårsemester 2016 har lavet de sidste 3 måneder!

Posted
AuthorSara Amrani

Torsdag d. 10. marts havde vi besøg af Jakob Skovgaard-Petersen fra det syriske Kulturinstitut i Danmark, i vores faste torsdagsfag ’Idé og eksistens

Om: Islamisk stat - baggrund, ideologi og religiøse dimensioner.

Hvad er et kalifat, og hvorfor er det nu blevet erklæret i Syrien? Og hvad mener syrere og andre muslimer om det?

Oplægget gennemgik nyere politiske dimensioner af islam: islamisme, salafisme, jihadisme og Islamisk Stats ideologi.

Posted
AuthorSara Amrani

Instrumentalister og sangere fra DR Symfoniorkesteret, DR KoncertKoret og DR Vokalensemblet mødtes søndag d. 28 februar i salen på Borups Højskole, på tværs af ensemblerne, på frivillig basis, for at lege med den musik de ikke så ofte får dyrket i DR.

De præsenterede et varieret program indenfor den klassiske genre, og musikerne selv fortalte om værkerne og deres forhold til dem. 

Programmet så således ud:

Max Bruch: 8 pieces, Op.83 for Clarinet, Cello and Piano
Pedro Franco Lopez: Klarinet
Peet Morrison: Cello
Outi Seppänen: Klaver

Luigi Bassi: Fantasia on Motives from Verdi's Opera "Rigoletto"
Pedro Franco Lopez: Klarinet
Outi Seppänen: Klaver

Peet Morrison: String Quartet Nr. 1 (uropførelse)
1: In Motion
2: Waiting in Silence, for Silence
3: Far Flung, Expanding Contractions

Kreeta-Julia Heikkilä: Violin
Teresa Krahnert: Violin
Jakup Lützen: Bratsch
Peet Morrison: Cello

George Gershwin: Three Preludes
1. Allegro ben ritmato e deciso
2. Andante con moto
3. Agitato

Pedro Franco Lopez: Klarinet
Outi Seppänen: Klaver

Koncerterne er gratis for alle under 30 år samt for lærere på skolen. Normalpris kr 100,- 
/ kr 50,- hvis man er medlem af DR Symfoniorkesterets Venneforening.

Se fremtidige koncertdatoer m.m. på www.drkammermusik.dk

Hvis man kommer i god tid, serveres der kaffe/te i hallen inden koncerten (kr 10,-)

Posted
AuthorSara Amrani

Freden har sænket sig over vores dejlige gamle palæ, vi sang efterårsholdet ud ved en hel stribe fester op til jul. Nu glæder vi os til at byde forårsholdet velkomment den 10. januar. 

Tilstrømningen af danske elever er nu så stor, at vi godt allerede her i foråret kan optage endnu et par elever fra Norge, Sverige og de andre nordiske lande.

Posted
AuthorSara Amrani

Fire unge danske med indvandrerbaggrund (fra Congo, Somalia og Syrien) bliver elever på Borups i foråret 2016. Sportgoodsfonden har givet de fire legat til betaling for opholdet. Også til efteråret bliver der mulighed for legater. Hold øje med os på fb og web.

Posted
AuthorSara Amrani

Vores dygtige arkitekturunderviser Jacob Billesbølle, som til daglig arbejder hos Svendborg Architects har sammen med eleverne på Arkitektur arbejdet med at skabe et 1:1 rum på selve skolen. Det resulterede i denne flotte Satellit. 


Posted
AuthorJesper Sønderaas

Fredag d. 18 december afholdte Borups Højskoles Høstsemesterhold '15 'House of Performance'! 

Højskolen var tæt på at eksplodere af energi, da efterårsholdet 2015 præsenterede sang, dans, film, billedkunst, litteratur, vild (og vanvittig) vocal performance og masser af musik en skøn lang fredag aften og nat lige op til jul. 

HOP2.png
Posted
AuthorSara Amrani