Teater & SCENEKUNST

Den skabende skuespiller
 

Johan Borups Højskoles Teater & scenekunst-linje tilbyder et mødested for elever og professionelle scenekunstnere.

Den workshop baserede undervisning vil udvikle dine færdigheder gennem selvstændige projekter og samarbejder indenfor både den traditionelle og eksperimentelle scenekunst.

Målet er at styrke din personlige og kunstneriske udvikling.

En del af undervisningens hovedelementer vil være fysisk grundtræning, stemmetræning, samt karakter- og tekstarbejde.


At skabe selv og sammen

Den skabende skuespiller er både skuespiller og en kæmpe drivkraft i en arbejdsproces. Derfor vil vi arbejde med idégenerering og teknikker, der udvikler dine evner til at skabe dit eget kunstneriske materiale – både solo og i grupper.

Gennem research-, skrive- og improvisationsprocesser vil vi arbejde med at udvikle skaberlyst og kunstnerisk udtryk, der har fokus på personligt mod, modet til at dele og lysten til samarbejde i et fællesskab.

Tematisk vil vi arbejde med at undersøge og udvide forbindelsen mellem scenekunsten og samtiden.


Blikket ud

Vigtige elementer i undervisningen er også introduktion til scenografi, instruktion, og forløb med filmskuespil.

Der vil løbende være visninger af elevernes arbejde og halvåret afsluttes med en eller flere fælles forestillinger.

 

UNDERVISERE

Du kommer til at møde en række spændende gæsteundervisere. Den daglige grundtræning står skuespillerne Piet Gitz-Johansen, Mie Larsen og Emil Tafdrup

PIET GITZ-JOHANSEN
Skuespiller, iscenesætter og underviser. Er uddannet fra NTA -Norwegian Theatre Academy. Er medstifter og udøver i kompagniet Talking Timber.

Er opvokset i Pisserenden og bor der stadig – gik på Bernadotteskolen og stod her første gang på scenen med en for lille cowboyhat som 6-årig. Siden har teateret været et grundlæggende omdrejningspunkt.

I sit arbejde med både forestillinger og undervisning er Piet optaget af det undersøgende –- det abstrakte og et udtryk der tilstræber en hybrid mellem det stærkt visuelle og teateret som form -  af nærvær, humor og absurditeter – og at sætte en ramme omkring hverdagens poesi.

Han medvirker i produktioner for grupper som: The Mob, Two-Women-Machine-Show, Koreograf kollektivet E.K.K.O, Teater Graense-Loes, Kristján Ingimarsson Company etc

Er optaget af kunstnere som:
Robert Wilson, Sigurdur Gudmundsson, Pina Bausch, John Cage, Mathew Barney, Hotel Pro Forma, Tehching Hsieh,  Yoko Ono, Samuel Beckett, Nature Theatre of Oklahoma, The Wooster Group, Bas Jan Ader, Back to Back Theatre, Jerzy Grotowski, Forced Entertainments, Goat Island, Elevator Repair Service,
Peter Brook, Marina Abramovic, La La La Human Steps, Cristoph Marthaler, Zbig Rybczynski, Joshua Sofaer,
Fischli and Weiss,Miranda July, Vegard Vinge og Ida Müller, Mårten Spångberg, Roy Andersson, Gunilla Heilborn,
Randi og Katrine, Peter Land, Das Beckwerk, Christian Lolikke, Therese Willstedt, Adriano Wilfert m.fl.

Se i øvrigt:

www.pietgitz.com

Mie Larsen.jpg

MIE LARSEN

Skuespiller og iscenesætter.

Har undervist i scenekunst herunder særligt teater siden 2004. Hendes arbejde tager altid afsæt i en undren – en nysgerrighed over for relationer mellem mennesker, og hvad vi mennesker gør ved og med hinanden, og hvordan vi laver benspænd for os selv.

Både i det tekstbaserede og det fysiske arbejde er motoren tempo, og de energier vi sender ud og modtager.

Inspirationen henter hun fra litteratur af forfattere som Salman Rushdie, Tage Skou-Hansen og 50-60’ernes beatpoeter; musikvideoer og naturoplevelser. Hun er optaget af, hvad der rører sig i samtiden og i politiske forhold, og gør derfor brug af dette i sit sceniske arbejde i en stræben efter at få sig selv og andre til at tage stilling.

Hun bor på Nørrebro og sommetider kan hun opleves på DR Ramasjang, oftest i noget med dyr.

Emil Tafdrup.jpg

EMIL TAFDRUP
Uddannet skuespiller og iscenesætter fra skuespillerskolen Ophelia i 2011.

Han har mere end 10 års erfaring som underviser med speciale i skuespilteknik. Hans undervisning tager udgangspunkt i Sanford Meisners teknik. Meisners teknik handler om nærvær og samarbejde. Formålet er at styrke skuespillernes koncentrations- og perceptionsevne og skabe en situation, hvor karakteren kommer til live som et ægte individ.

Skuespil handler for Emil om hårdt arbejde og flid i øvelokalet. Det giver den sikkerhed på scenen, der skal til, for at han kan være i nuet og i situationen med ægte indlevelse. Inspirationen henter han hos mennesker. En god skuespiller er derfor ofte også en god observatør, der lærer ved at iagttage og forstå mennesker. Som skuespiller skal man stjæle, låne og lade sig inspirerer så meget, man kan og vil hos andre. Perspektiverne fra den virkelige verden og de mennesker, der lever i den, har en central rolle i Emils undervisning. Som iscenesætter henter Emil ligeledes inspiration i sin omverden og menneskerne omkring ham. Hvad er det, der fanger samfundets, vennernes og familiens interesse lige nu? Og hvad er det, der får dem til at føle noget? Det er det ofte det, vi kan spejle os i, og det vi kan føle, der er interessant på en scene.

Emil bor på Nørrebro. Udover at undervise på Johan Borups Højskole er han leder af en teaterskole for børn og unge i Gladsaxe. Han optræder også i perioder på lokalteatre og i flere programmer på DR.

Efterårets gæsteundervisere bliver offentliggjort i løbet af sommeren. 


HEIMAT - En forestilling om hjem, afgangsproduktion, Bremen Teater, forår 2017

Foto: Jacob Crawfurd

 

 

TIdligere lærere og gæsteundervisere: